Intervju: Tesfalem

Tesfalem, 24, från Eritrea


Hur kom du till Sverige och Sundbyberg? 

Jag har bott i Sundbyberg i tre år. Innan dess bodde jag i Boden. Flydde från Eritrea på grund av militärtjänsten där. Resan hit var mycket svår. Vi hade betalat jättemycket pengar  och många av mina vänner dog under resans gång. Kommunen hämtade hit mig till Sundbyberg, det var inte mitt beslut. De sa att de skulle hjälpa mig med lägenhet men när de hämtade mig sa de inte att jag bara skulle få bo i två år. De sa att om jag kunde fixa ett jobb så skulle jag få bo kvar i lägenheten. Jag har ett jobb men ändå vill de vräka mig. Jag bor ensam i min lägenhet, jag trivs i den och jag betalar hyran helt själv. De påstår att de sa att jag skulle behöva flytta efter två år, men de ljuger. Det är kaos. Var ska jag bo? Hur ska jag kunna fortsätta min utbildning om jag måste flytta?


Vad jobbar du med?

Jag jobbar inom hemtjänsten och pluggar till bilmekaniker. Jag tycker att jag har ett bra jobb, att hjälpa gamla människor.


Vad kommer hända med dig om du blir vräkt?

Blir jag av med lägenheten så kommer jag sova utanför entrén till kommunhuset. Jag kommer inte ha någonstans att bo. 


Har du familj/vänner eller annat stöd som kan hjälpa dig här i Sverige?

Jag har inte fått någon hjälp av kommunen. Jag har familj och vänner men de kan inte hjälpa mig, de klarar sig knappt själva.


Vissa politiker menar att du “tränger dig före i kön” om du skulle få en bostad. Hur känner du inför det argumentet?

Det är kommunen som har hämtat hit oss. Det är deras ansvar att se till att vi får bostäder. 



Kommentarer

Populära inlägg