Intervju: Reem

Reem, från Syrien


När kom du till Sverige?

För fem år sedan, jag har bott i Stockholm i 4 år. 


Hur kom du till Sverige och Sundbyberg? 

Vi kom över havet till Europa. Det var en mycket svår resa. Vi hade hopp om att det skulle bli bättre när vi väl kom till Sverige. Men nu är det lika illa som att sitta på en båt över Medelhavet. Först kom vi till norra Sverige och där bodde vi med min familj, mamma och pappa. Sedan när vi fick uppehållstillstånd blev vi flyttade. Jag och min familj hamnade i Sundbyberg och mina föräldrar hamnade i Huddinge. De har nu förstahandskontrakt på en lägenhet medan vi håller på att bli vräkta. 


Hur ser din boende- och livssituation ut idag?

Vi har fått besked från domstolen om att vi inte ska få bo kvar men vi har ännu inte varit i domstolen. De sa i maj i telefon att vi måste flytta i år men inte specifikt när. Jag är utbildad civilingenjör, från University of Aleppo men jag har inte fått något jobb eller någon praktik här i Sverige. Så jag är arbetslös. Min man är också arbetslös, han är utbildad advokat. Vi har två barn tillsammans, de är 4 och snart 3 år gamla och födda här i Sverige. Jag kan tänka mig att jobba som nästan vad som helst, inte bara civilingenjör, men vi får ingen hjälp från myndigheter att få jobb. Vi vill jobba och vi vill kämpa för att integreras i samhället. Men det är svårt. Coronapandemin gör det ännu svårare. Hur ska jag kunna få en bostad om jag inte har något jobb eller tillräckligt hög inkomst? När vi skrev på kontraktet när vi flyttade till stockholm sa kommunen att de skulle hjälpa oss när de två åren hade gått. Men de har inte hjälpt oss. De vill bara att vi ska flytta ut ur Sundbyberg. 


Socialen vill inte hjälpa till eftersom att vi inte får någon faktura på hyran. Hyresvärden slutade skicka ut fakturor då kontraktet gick ut, men vi fortsätter betala med ocr-nummret från senaste fakturan. Vi får inget bostadsbidrag från Försäkringskassan på grund av detta. Vi båda har aktivitetsstöd. Tillsammans har vi ca 9000 kr i månaden(aktivitetsstöd och barnbidrag) och hyran ligger på ca 6500 kr. Sedan blir det inte mycket kvar att leva på, särskilt inte om man har två barn. 


Vad kommer hända med dig om du blir vräkt?

Om jag blir vräkt vet jag inte vad som händer. Kanske dör jag. Kanske tvingas jag åka tillbaka. Att flytta till en annan lägenhet skulle inte vara något problem, om jag bara hade ett jobb. Om de vill att vi ska flytta måste de hjälpa oss att få ett respektabelt liv. De försöker inte ens hjälpa oss, de vill bara att vi ska ut. 


Hur känner du inför din situation? Är du orolig?

Det är extremt svår och stressigt. Vad är skillnaden mellan Sverige och Syrien. I Syrien hade jag inte pengar, lägenhet, eller jobb. Det är samma här i Sverige. Det är nästan som att sitta på båten över medelhavet.


Vissa politiker menar att du “tränger dig före i kön” om du skulle få en bostad. Hur känner du inför det argumentet?

Det stämmer inte, det som politikerna säger. Det finns lägenheter, de vill bara inte hjälpa oss. De skulle kunna om de ville, men de vill inte. De behöver inte ge oss en bostad, de kan hjälpa oss få ett arbete. Utan arbete och en inkomst blir man inte godkänd av en hyresvärd. Då är det svårt att skaffa sig en bostad på egen hand. Jag har till exempel ködagar hos Sundbybergs fastighetsbolag Förvaltaren, men då jag inte har tillräckligt hög inkomst kan jag inte få någon lägenhet på den vägen. 


Har du något du skulle vilja säga till Sundbyberg Kommun?

Vi vill att kommunen ska lyssna på oss. De måste hjälpa oss med bostad eller jobb. Vi vill inte bara ta deras pengar, vi vill jobba och bidra till samhället. De har två metoder de kan hjälpa oss med, antingen kan de hjälpa oss med bostad eller med arbete. Vi kämpar och vi kämpar, men de säger bara nej, nej, nej.

Reem tillsammans med hennes dotter


Kommentarer

Populära inlägg