Intervju: Mohammda

Mohammda, 32, från Syrien


Hur ser din boende- och livssituation ut idag?

Min fru och jag har bott i Sundbyberg i 3 år och 4 månader ungefär. Jag kom först till Malmö och via migrationsverket ansökte jag om asyl och de skickade mig till Härnösand. Efter att jag fick uppehållstillstånd så letade jag efter lägenhet på internet, och jag hittade en i Skövde på blocket. Så jag gick till migrationsverket och sa att jag hade hittat en lägenhet, men de sa att de redan fixat en lägenhet i Sundbyberg Kommun som jag skulle åka till. Det var inte mitt egna val. Om jag hade vetat att kontraktet bara var på två år hade jag sagt nej. Då hade jag inte velat komma till Sundbyberg. De två åren har gått och nu vill kommunen kasta ut mig. De vill kasta ut oss från vår lägenhet, därför slutade de skicka fakturor men vi betalar fortfarande hyran varje månad, efter sista fakturans ocr-nummer. 


Både min fru och jag arbetar här i Sverige. Jag jobbar som lastbilschaufför och som bagare ibland. Min fru jobbar som barnskötare. 


Vad kommer hända med dig om du blir vräkt?

Ifall jag blir av med min bostad så kommer jag förlora mitt jobb. Om vi tvingas flytta till en annan stad måste jag byta jobb. Jag måste bo i Stockholm för att kunna behålla mitt jobb. Detsamma gäller min fru. Vi har blivit vana att bo här i Sundbyberg. Jag har skapat ett kontaktnät här i Stockholm med vänner. Det skulle bli svårt och jobbigt att tvingas börja om från början igen i ny stad. Så jag hoppas att Sundbyberg kommun inte kastar ut oss. 


Hur känner du inför din situation? Är du orolig?

Det känns jättejobbigt. Vi kommer att förlora vår lägenhet när som helst. Vi har inte begått något brott. Det är vår rättighet att ha någonstans att bo. Det känns så stressigt. 





Kommentarer

Populära inlägg