Intervju: Yehdego

Yehdego, 57 år, ursprungligen från Eritrea men kommer från Sudan. Bor med fru och 3 barn som är 28, 26, respektive 19 år gamla. 

När kom ni till Sverige?

2018. 


Vilka språk talar du och hur bra är du på svenska?

Jag talar tigrinja, arabiska och Tigre. Läser SFI kurs A. 


Hur kom du till Sverige och Sundbyberg? 

Genom FN fick jag komma direkt från Sudan till Sverige. Hamnade i Märsta, Sigtuna Kommun.


Vilka svårigheter mötte du i ditt hemland?

Det var svårt på grund av religionen. Det var därför vi fick komma till Sverige. 


Hur ser din boende- och livssituation ut idag?

Jag är arbetslös. I februari blev vi vräkta men vi bor fortfarande kvar och betalar hyra, fastän vi inte får någon faktura. Utan jobb går det inte att hitta någon bostad. 


Vad kommer hända med dig om du blir vräkt?

Ja, jag kommer inte ha någonstans att bo. Vi riskerar att bli hemlösa. Det är Sigtuna Kommun som har hämtat mig och min familj. Jag vet inte vad vi ska göra om vi inte har någonstans att bo. Jag är såklart tacksam över den hjälp jag har fått här i Sverige, till exempel har jag fått operera min höft. Men kommunen sviker oss nu. Jag skulle vilja be om mer tid att hitta en ny bostad. Vi har inte gjort något fel. 


Hur känner du inför din situation? Är du orolig?

Jag är konstant stressad och tänker på det hela tiden. Jag är oroad och kan inte koncentrera mig på mina studier. Eftersom att vi inte har något hyreskontrakt kan vi inte få något stöd från socialtjänsten. Ändå betalar vi fortfarande drygt 11 000 kr i hyra varje månad. 


Har du familj/vänner eller annat stöd som kan hjälpa dig här i Sverige?

Vi har ingen som hjälper oss. 


Yehdego till höger. Till vänster Girmay Fisehatsion, tolken som hjälpte oss översätta från tigrinja.


Kommentarer

Populära inlägg