Intervju: Biniam

Biniam, 25 år, från Eritrea

När kom du till Sverige?

I oktober 2017


Vilka språk talar du och hur bra är du på svenska?

Jag talar tigrinja och en del svenska. Pluggar SFI kurs D.


Hur ser din boende- och livssituation ut idag?

Bor i gruppboende med 5 andra, alla har varsitt rum. Jag jobbar sedan en månad med att riva gamla lägenheter. 


Hur kom du till Sverige och Sundbyberg? 

Från Eritrea tog jag mig först till Etiopien. Resan dit skedde till fots och enbart nattetid i skydd av mörkret. På dagen fick man gömma sig. Från Etiopien tog jag mig till Sudan, också till fots. När jag skulle lämna Sudan blev jag gripen av soldater. Jag spenderade tre månader i fängelse i Sudan. Vi hade inte tillräckligt med mat och vi kunde inte sköta vår hygien. Många blev överlämnade till Eritrea. Men inte jag. Sedan vandrade jag genom Sahara till Libyen. En hel månad bodde jag i öknen. En gång om dagen fick vi mat i form av lite makaroner från de som hjälpte oss fly. Vattnet vi fick var inte rent, det var utblandat med tändvätska så att vi inte skulle kunna dricka för mycket. Jag stannade i Libyen i tre månader, sedan åkte jag över medelhavet till Italien. Jag ville egentligen till Norge men som kvotflykting blev jag skickad till Sverige. Först kom jag till Boden och sedan var jag i Piteå i tre månader. Därefter blev jag hämtad av Sundbybergs Kommun. 


Vilka svårigheter mötte du i ditt hemland?

Den politiska situationen i landet gjorde det svårt för mig att leva där. Det var antingen militärtjänst eller fly landet. 


Hur ser det ut för dig att skaffa en bostad här i Sverige? 

Det är svårt att få bostad. Jag har ingen aning om hur systemet fungerar


Vad kommer hända med dig om du blir vräkt?

Jag kommer inte ha någonstans att bo. Jag kommer hamna på gatan. Mitt liv kommer bli förstört. 


Hur känner du inför din situation? Är du orolig?

Jag är mycket orolig. Och stressad. Jag vet inte när jag kommer bli vräkt. Det är en konstant oro. 


Har du familj/vänner eller annat stöd som kan hjälpa dig här i Sverige?

Jag har två kusiner i Stockholm men de kommer inte kunna hjälpa till vid vräkning. Jag har ingen kontakt med dem. De är uppvuxna här och kom hit när de var 8-9 år gamla. Så jag har ingen som kan hjälpa mig här. 


Har du något du skulle vilja säga till Sundbyberg Kommun?

Varför hämtade ni hit oss från första början? Och varför ska ni vräka oss när det inte var vi som ville komma hit. Jag valde inte Sundbyberg utan ni placerade mig här. Och nu vill ni vräka mig. Jag vet inte varför ni gör så. 




Kommentarer

Populära inlägg