Intervju: Mosab

Mosab, 43, från Syrien


Hur ser din boende- och livssituation ut idag?

Jag bor i Sundbyberg tillsammans med min familj. Det är jag, min fru och våra tre barn. Barnen är 14, 10 och 8 år gamla. Vi har bott i Sundbyberg i drygt 4 år. Innan bodde vi i Karlskoga. Vi har inte bott i samma lägenhet hela tiden utan vi bodde i Hallonbergen i två månader, sedan flyttades vi till den lägenhet som vi bor i nu. Nu vill kommunen säga upp kontraktet och jag har fått brev om vräkning från domstolen. Jag är timanställd som snickare och studerar på komvux. Min fru läser på universitet, hon kompletterar till att bli lärare. Barnen går i skola i Sundbyberg, men de är stressade. 


Hur kom du till Sverige och Sundbyberg? 

Jag kommer från Syrien, men flydde på grund av kriget. Resan hit var mycket svår, såklart. Det var svårt att komma till Sverige. Från Syrien åkte vi till Egypten, sedan till Libyen. Vi åkte över medelhavet från Libyen till Italien. Båtresan tog 14 timmar. De som räddar folk från Italien kom till båten och räddade mig, min familj och resterande på båten. Sedan kom vi till Sverige. Sundbyberg kommun hämtade oss genom migrationsverket från Karlskoga, det var inte vi som valde det.


Vad kommer hända med dig om du blir vräkt?

Om vi blir vräkta vet jag inte vad som kommer hända. Kanske kommer jag tvingas fixa en lägenhet svart. Vi kan inte flytta från Stockholm nu då min fru pluggar på universitet här. Dessutom skulle jag ha svårt att arbeta utanför Stockholm. Jag har flera vänner med samma utbildning som mig som bor utanför Stockholm och de kan inte jobba. Här i Stockholm finns det mycket jobb men flyttar jag härifrån så kommer jag ha svårt att hitta jobb. Om jag bara kunde lösa det här problemet med bostad skulle jag starta mitt eget företag, men det kan jag inte göra nu eftersom att jag inte vet om jag kommer bo kvar eller inte. 


Har du något du skulle vilja säga till Sundbyberg Kommun?

Jag vill skicka ett meddelande till de som styr i Sundbyberg kommun:

Jag frågade en politiker om vad han skulle göra om han hamnade i min sits. Han sa att han skulle gå till en kompis. Men om inte ens kommunen vill ta emot mig, hur ska då min vän kunna acceptera mig? Och om inte kommunen har råd att hjälpa mig, hur ska min kompis ha råd?



Kommentarer

Populära inlägg