Intervju: Fiori

Fiori, 30 år, från Eritrea


När kom du till Sverige?

2017, först kom jag till Boden och där var jag i två månader.


Hur ser din boende- och livssituation ut idag?

Just nu bor jag ensam i en lägenhet i Sundbyberg men jag har fått brev om vräkning från domstolen, men är ännu inte delgiven. Jag har även fått tre brev från polisen. Allting är mycket jobbigt och stressigt. Jag kan inte fokusera på mina studier eller mitt jobb. Jag jobbar på äldreboende och pluggar till undersköterska. 


Vad kommer hända med dig om du blir vräkt?

Blir jag av med bostaden kommer jag inte kunna hitta någon annan bostad. Jag kommer antagligen förlora jobbet och inte kunna fortsätta utbildningen. Jag känner ingen här i Sverige. Jag är helt ensam. Det finns ingen som kan hjälpa mig. 


Varför lämnade du Eritrea?

Jag lämnade Eritrea på grund av militärtjänsten som jag inte ville delta i. Jag ville inte spendera hela mitt liv där. Därför flydde jag. 


Hur känner du inför din situation? Är du orolig?

Jag mår mycket dåligt psykiskt på grund av vräkningen och jag kan inte fokusera på jobb eller studier. Jag tänker hela tiden på lägenheten. Coronasituationen gör tiden speciell, de måste hjälpa oss nu, vi kan inte bli hemlösa eller bo på gatan under denna period. Det går inte. 


Har du något du skulle vilja säga till Sundbyberg Kommun?

Jag vill säga att det inte är jag som har valt att komma till Sundbyberg. De har hämtat hit mig. Om ni ska vräka mig från min lägenhet vill jag ha hjälp från kommunen. De måste hjälpa mig ordna en annan lägenhet. Jag jobbar och betalar hyra själv och vill inte ha bidrag utan klarar allt själv. Helst skulle jag bo kvar i min lägenhet, andra kommuner har förlängt kontrakt till de som fått tidsbegränsade lägenhetskontrakt. Varför gör Sundbyberg inte samma sak? Innan jag kom till Sverige såg jag Sverige som ett perfekt land som skulle kunna hjälpa mig, men jag fick inte den hjälpen som jag förväntat mig. Med bostad osv. Jag visste inte att jag skulle hamna i den här situationen.





Kommentarer

Populära inlägg