Intervju: Anas

När kom du till Sverige?
2015 i februari. Jag kommer från Homs i Syrien, landets tredje största stad. 

Vilka språk kan du?
Arabiska, svenska och engelska. 


Hur kom du till Sundbyberg?

Jag flydde från Syrien på grund av kriget. Resan gick via Libanon, Turkiet, Grekland, Serbien, Makedonien o.s.v. Det tog 6 månader. Jag betalade 14 000 euro till olika människosmugglare. Familjen blev splittrad vid flykten och är utspridd över hela världen, men har kvar kontakten. 


Hur ser din boendesituation ut i Sundbyberg? 

Nu är jag i domstolen för andra gången. De drog tillbaka domen förra gången. Ort Till Ort hjälpte mig i processen. Man kan bara få andra hand, men det är dyrt och kräver jobb. 


Hur känner du inför din situation? Är du orolig? 

Jag är stressad hela tiden på grund av domstolen. Jag är aldrig glad. Mina vänner märker det, men jag säger att det är bostaden. Jag tänker på bostad och domstolen hela tiden. Nästa vräkning kom bara två månader efter att den första drogs tillbaka. 


Domarna bestämmer och de är elaka, så det kommer inte att gå. Alla i kommunen är elaka. Sossarna är värst. SD säger i alla fall ”åk till ditt hemland!”. Jag försökte med politikerna men blev besviken. 


Vissa politiker menar att du “tränger dig före i kön” om du skulle få en bostad. Hur känner du inför det argumentet?

Varför har de hämtat mig hit då? Jag har studerat och nu ska jag bli hemlös? Gå till riksdagen och prata om problemet istället. Beslutet 2016 (att varje kommun tar en kvot av invandringen) är inte mitt beslut. Jag bodde hos migrationsverket 1,5 år i skogen. Jag fick beslut om personnummer och sedan ett brev om att flytta till Sundbyberg. Sundbyberg eller hemlöshet — välj själv sade de. Nu säger de säger att jag ska hitta egen bostad. Men vi har gallringssystem så man måste vänta i 10 år. Hur skulle jag ha kunnat ställa mig i kö? Jag betalar 8000:- för en källarbostad i Sundbyberg. Jag vill flytta, men det finns inga bostäder. 


Har du familj/vänner eller annat stöd som kan hjälpa dig här i Sverige?

Helt ensam i Sverige. Ingen familj — livet är svårt för ensamkommande. Jag har känt Ort Till Ort länge, 3 år. De hjälper folk. De har en bra väg.


Bild på Anas från skärgården.

Kommentarer

Populära inlägg