Berättelse: Ghilay

Ghilay, 31 år. 

Jag bor i Sundbyberg, men har fått papper från domstolen om att jag måste flytta. 


Det var svårt att komma till Sverige. Jag var i militären i Weia, och därför var det svårare att fly. Hela familjen samlade sina pengar för att jag skulle kunna fly. Jag hamnade i fängelset och satt där i två år. Jag kunde ofta inte sova, och jag hade mardrömmar om att bli dödad. Jag mådde jättedåligt. Om man hamnar i fängelset så kommer man ofta inte ut, som med Dawit Isaak. Det finns ingen riktig lag, utan de kan sätta dig i fängelse utan dom. Min familj samlade jättemycket pengar för att jag skulle kunna lämna Eritrea. Vi flydde först till Sudan. Vi var många som flydde, men det var dåligt med mat och vatten så hälften dog på vägen. Jag tänker på det fortfarande. Jag har svårt att sova och sover bara tre timmar på natten. Innan flykten kunde jag matematik, fysik, kemi, men nu kan jag inte det längre. Jag är aldrig pigg längre. 


Jag ar bott i Sverige i tre år i december. Från Italien skickade man mig till Sverige, allt enligt lagen. Sundbyberg gav mig bostad i två år och nu vill de kasta ut mig på gatan. Sundbyberg hämtade mig hit, jag valde inte Sundbyberg. Då måste de ordna ett boende. De kan absolut inte kasta mig ut på gatan. Jag vet inte om de kommer att lyssna. Jag går i skolan nu och kommunen bestämmer om jag måste flytta ut eller bo kvar. Jag kan inte koncentrera mig i skolan eftersom jag hela tiden tänker på vad som skulle hända om de kastade ut mig. Det första man behöver är trygghet, lägenhet, mat och vatten. Jag kan inte sova längre, för jag tänker på det här hela tiden. 


Kommunen vill inte hjälpa. De är hela tiden mot oss. Andra kommuner hjälper sina invånare. Alla mina kompisar som kommit till t.ex. Täby har jobb och lägenhet. Där hjälper de alla nya invandrare. Men Sundbyberg kommun jobbar bara mot mig, och jag får inte rätt hjälp. Sundbyberg kommun kan inte lösa problemet. Till Sundbyberg kommun vill jag säga så här: Det finns många tomma lägenheter i Sundbyberg. Varför gör ni så här mot oss? Det är en jätterik kommun. Varför vill ni vräka oss? I Italien fick jag mycket hjälp. De räddade mitt liv när de drog mig upp ur havet. Det var så många — 217 stycken — som dog under båtresan. Jag vill att Sundbyberg kommun hjälper mig med boende och jobb. 


Ghilay vill helst vara anonym.

Kommentarer

Populära inlägg