Berättelse: "AS"

"AS", 39 år. Vräkningshotad. 

Jag kommer från Aleppo i Syrien, men kom till Sverige i oktober 2014 på grund av kriget. Jag var mycket rädd under resan hit. Jag kom först och sedan kom min familj efteråt. Jag har fyra barn som är födda både i Syrien och här.


Jag bodde först i skogen i Värmland. Sen ringde Migrationsverket mig och sade att du får en bostad i Sundbyberg. Jag visste ingenting. Jag mötte en handläggare som sade att vi skulle stanna här, och att det skulle bli ett andrahandskontrakt. Jag var tvungen att acceptera. Det var mycket kaos, det var oklart hur länge vi kunde bo kvar. Jag var nyanländ, jag visste inte hur det fungerar och vem som har ansvar för situationen. Migrationsverket hade tidigare haft allt ansvar, för bostad och allting. När Sundbyberg tog över ansvaret blev allt oklart. Vi fick inte besked om någonting. De som flyttade från Värmland till mindre städer fick förstahandsavtal. De jobbar och trivs. De känner trygghet. Jag tänker bara på min bostad. Jag blev satt i Sundbyberg och fick problem direkt. Mina döttrar hade svårt att kommunicera i skolan förut. Om vi måste flytta måste de börja om från början. Det blir jättesvårt för dem, de är 11 och 9 år gamla. Min äldsta dotter vill stanna i Sundbyberg, och hon säger ”jag vill inte flytta!”. Jag svarar: ”vad ska jag göra?”, och hon säger att ”det är ditt problem”. De trivs här i Sundbyberg. 


Jag har gått bussförarkurs, men på grund av corona får många busschaufförer inte jobb. De minskar på resorna och många förlorar sina jobb. Jag kan inte hitta något sätt att betala. Jag kan inte studera, jag kan inte hitta något jobb, jag kan inte stanna kvar. 


Peter Schilling lovade oss att om han blir ansvarig så ger han oss förstahandskontrakt. Men han gjorde ingenting när han sen blev vald. Han är socialdemokrat. Jag blev medlem i Socialdemokraterna när han sade så, men jag kommer nog att gå ur. Vi har träffats, och han fixade ett möte om de här sakerna. Han lyssnade men sade att de inte kan göra någonting på grund av de andra partierna, Liberalerna och Centerpartiet. De kan inte bestämma att vi får stanna, men de kan tydligen bestämma att vi ska kastas ut. 


Jag får ingen hjälp av socialen, och nu har kommunen nog stämt mig. Min handläggare sade en gång att jag kunde flytta till Ljusne (Gävleborgs län). Så jag åkte dit och frågade. Resan kostade mig 1000 kronor. Det visade sig att det inte fanns någon lägenhet för oss där. Företaget sade att ”den här lägenheten är inte till för att hyra, utan bara för visningar. Det finns ingen redo bostad för er.” Nästa gång får kommunen betala biljetten.  


Det känns svart och komplicerat. Man kan inte bestämma någonting. Och pandemin samtidigt. Mina barn vill inte flytta, de har kompisar i skolan. Jag ser ingen lösning. Jag ger snart upp. Jag önskar att få stanna och att de avslutar ärendet i domstolen. 


Alla i Sundbyberg har en länk i samhället. En del väntar på utbildning och så vidare. Om någon inte har någonting kommer han flytta. Det är svårt att få lägenhet för t.ex. en arbetslös, särskilt i Stockholmsområdet. Mina barn har det största problemet, särskilt min 9-åriga dotter. Jag träffade hennes rektor, lärare och psykolog, och de sade att hon inte har några kompisar. Men nu har det löst sig och hon har kompisar. Hon hittade en väg, och nu ska hon börja om. Det är svårt. Hur många gånger ska hon behöva lida. 


Sverigedemokraterna säger att vi går före i kön, men hur ska man integrera sig om man inte får en chans att blanda sig med staden? Alla har rätt att inte bli slängda i skogen. Hur ska man blanda sig där? Jag valde inte att komma till Sundbyberg. Mina kompisar som kom till andra städer har det bra och trivs. I en annan stad kunde jag ha jobbat och trivts, men jag valde inte det här. Annars hade det varit mitt ansvar. Men jag är tvungen att bo i Sundbyberg men detta kontrakt utan att veta någonting. Annars hade de kastat ut mig. Sundbyberg är den sämsta kommunen — absolut! Solna t.ex. är också dålig men Sundbyberg är sämst. I Solna får några förstahandskontrakt. I Sverige säger man ”Inga barn utan tak”, men man vill sätta oss på gatan.


"AS" vill helst vara anonym.


Kommentarer

Populära inlägg